Izba Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Instytut opublikowali przygotowany wspólnie Raport E-Grocery w Polsce. Zakupy spożywcze online. Z przeprowadzonej analizy wynika, że aż 16% internautów regularnie wykonuje zakupy spożywcze w Internecie. Korzystając z technologii online, najczęściej kupujemy napoje i pieczywo, ale już 25% e-klientów kupuje również owoce i warzywa, czyli takie produkty spożywcze, które jeszcze do niedawna traktowane były jako towar, który bardzo trudno sprzedawać online. Głównym powodem mentalnego oporu wyróżnianym zwykle przez internautów była zawsze potrzeba dotknięcia i „obwąchania’ produktu. Potrzeba fizycznego kontaktu z danym towarem to najczęściej przytaczany argument przeciwko zakupom spożywczym online. Zmiany są jednak widoczne i w tym obszarze, zwłaszcza, że ci, którzy dokonują tego typu zakupów wskazują na walory towarów, ich świeżość oraz jakość. Tutaj „piłka” jest całkowicie po stronie firm dystrybuujących w ten sposób produkty spożywcze. To od ich poczucia uczciwości zawodowej będzie zależał rozwój tej części rynku konsumenckiego.
Dużą popularnością wśród internautów robiących w ten sposób zakupy spożywcze cieszą się produkty ekologiczne. Przyznają oni, że szczególnie towary specjalistyczne łatwiej otrzymać online niż w sklepach stacjonarnych. Dotyczy to również produktów wyraźnie dietetycznych lub związanych z kulturą jedzenia innych kuchni niż polska. Internauci stosujący e-zakupy, co dość zaskakujące, rzadko przyznają, że motywem ich decyzji jest niższa cena jaka zwyczajowo funkcjonuje w tym obszarze zakupów. To co jest dla nich najważniejsze to duży wybór produktów, znacznie większy niż ma to miejsce przy zakupach fizycznych. Na koniec internauci opisując zalety zakupów online wskazują przede wszystkim na możliwość robienia ich z przysłowiowej kanapy, korzystania z gotowych list zakupowych, które tworzą się na kontach, kupowania „na zimno” bez emocji, oszczędność czasu i oczywiście uniknięcia wielkiego dźwigania i zamieszania jakie zwykle towarzyszą podczas dużych zakupów w stacjonarnych supermarketach.
Budżet zakupów spożywczych online
Raport E-Grocesy w Polsce. Zakupy spożywcze online zajmuje się również analizą budżetowania tego typu zakupów. Okazuje się, że najczęściej jednorazowa kwota wydawana na zakupy spożywcze online wynosi do 200 zł miesięcznie. Pamiętając o tym, że najczęściej miesięczne wydatki spożywcze w statystycznym gospodarstwie domowym wynoszą ok. 740 zł. oznacza to, że zakupy produktów spożywczych przez internet nie zastąpiły jeszcze całkowicie zakupów offline, ale z pewnością stanowią już ich pokaźną część. Co trzecia osoba uczestnicząca w badaniach przyznała, że na e-zakupy spożywcze wydaje od 200 do 500 zł każdego miesiąca, natomiast aż 35% przebadanej grupy wydaje na ten cel ponad 500 zł. Może to oznaczać, że zakupy online zdecydowanie u nich górują nad zakupami offline. Wnioski z Raportu wskazują na jeszcze jeden aspekt, 38% klientów e-comerce prowadzi regularnie budżet okresowy, w ten sposób panując nad swoimi miesięcznym wydatkami przeznaczonymi na cele spożywcze.
Średnie miesięczne wydatki na zakupy spożywcze online wynoszą:
- 36% wydaje do 200 zł
- 31% wydaje do 500 zł
- 24% wydaje do 1000 zł
- 9% wydaje więcej niż 1000 zł
Promocje zakupów online
Według Raportu jednym z czynników, dla którego e-klienci powracają do zakupów online są systematycznie prowadzone tam promocje. Aż 1/4 e-klientów wskazuje system promocji jako ważny argument przemawiający za wykonywaniem zakupów online, a 11% badanych klientów podkreśla ten argument jako ważny czynnik wyboru konkretnego e-sklepu spożywczego. Typem promocji o najwyższej ocenie internautów pozostaje model „2 produkty w cenie za 1”. Następnie klientów ze sklepem wiążą zniżki za duże zakupy oraz promocje stosujące drugi i następny produkt w niższej cenie. To jedna z podstawowych różnic pomiędzy e-klientami a klientami offline, dla których argument zniżki za duże zakupy nie jest argumentem przeważającym.
Zobacz porównanie internetowych sklepów spożywczych