W ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy sieć supermarketów Tesco całkowicie zniknie z Polski. Zdecydowana większość sklepów tej marki zostanie przejęta przez duńską grupę Netto i przerobiona na nowoczesne placówki typu Netto 3.0. Przyjrzyjmy się zatem, jak to się stało, że jeden z najpopularniejszych sklepów w Polsce opuszcza nasz kraj.

skrzynki z owocami ustawione w sklepie spożywczym

 

Krótka historia Tesco w Polsce

Pierwsze sklepy pod szyldem Tesco pojawiły się w Polsce w 1995 roku. Były to placówki, które Tesco przejęło od trzech lokalnych marek, które wówczas obecne były na Dolnym i Górnym Śląsku oraz w Małopolsce. Z czasem sieć otwierała kolejne sklepy, także w szczytowym momencie w Polsce działało ponad 455 mniejszych i większych supermarketów z charakterystycznym czerwono-niebieskim logo.

Co ciekawe, Tesco w Polsce znane było z wprowadzania ciekawych i innowacyjnych rozwiązań. Już w 2012 roku mieszkańcy dużych miast mogli korzystać ze sklepu internetowego Tesco, który oferował dostawę zakupionych produktów spożywczych do domu. Tesco stosunkowo wcześniej postawiło także na kasy samoobsługowe, które obecnie znajdują się w większości supermarketów. Poza tym Tesco testowało także usługę Scan&Shop. Dzięki niej klienci mogli skanować produkty jeszcze w trakcie zakupów, także nie trzeba było wykładać ich na kasę, gdy przychodziło do płacenia.

➡  Lubisz robić zakupy spożywcze online? Sprawdź, które sklepy spożywcze wchodzą do Internetu.

 

Dlaczego Tesco znika z Polski

Niestety dobra passa Tesco przeminęła, a sieć podjęła decyzję o wycofaniu się z Polski. W zasadzie nie powinno nas to dziwić, ponieważ kłopoty brytyjskiej marki trwały już od kilku lat.

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i odpływ klientów do mniejszych sklepów sprawiły, że marka Tesco zaczęła osiągać coraz mniejsze zyski. Sytuacji nie poprawiły nieudane inwestycje w nowe sklepy. Niektóre z lokalizacji okazały się zupełnie nierentowne, ale sieć nie chciała ich zamykać ze względów wizerunkowych. Również zakaz handlu w niedzielę sprawił, że sytuacja Tesco w Polsce stała się nieciekawa.

Czy dyskonty podbiją Internet? Sprawdź, czy sklep internetowy Biedronka zrewolucjonizuje rynek.

Zresztą marka już w 2015 roku Tesco zaczęła przeprowadzać redukcję zatrudnienia, a także likwidację części swoich sklepów. Do tego doszyły kolejne zmiany, które polegały na zmniejszaniu powierzchni największych sklepów i dostępnego w nich asortymentu. To jednak przyniosło skutek odwrotny od oczekiwanego, ponieważ część klientów zaczęła poszukiwać ulubionych produktów u konkurencji. Koniec końców Tesco podjęło decyzję o opuszczeniu Polski, co już niedługo stanie się faktem.

 

Sklepy Tesco w rękach Netto

Jednak wyjście Tesco z Polski nie sprawi, że sklepy spożywcze tej marki zostaną zamknięte. Będą one dalej działać, ale w odmienionej formie. A to wszystko dzięki temu, że marka Netto postanowiła przejąć od Tesco 301 sklepów. Duński właściciel przejmie również około 7000 dotychczasowych pracowników Tesco. Wartość tej transakcji szacowana jest na 900 mln zł.

Przejęte sklepy zostaną zmodernizowane i przekształcone w tzw. sklepy Netto 3.0. Określenie to odnosi się do projektu nowego, ulepszonego dyskontu w skandynawskim stylu i o szerokim asortymencie. Zmiany z tym związane mają potrwać około 18 miesięcy.

Co ciekawe, Netto nie zdecydowało się na przejęcie 19 największych marketów Tesco. Możliwe, że zostaną one wykupione przez inną sieć. Jeśli tak się nie stanie najpewniej przejmą je inwestorzy, którzy będą chcieli zagospodarować dostępną przestrzeń w inny sposób.

Lubisz robić zakupy spożywcze przez internet? Sprawdź Ranking Supermarketów Online i przekonaj się, gdzie wydasz najmniej.

 

Co wiemy o marce Netto?

Netto to pochodząca z Danii sieć sklepów spożywczych. W Polsce pojawiała się już w 1995 roku, a obecnie posiada w naszym kraju ponad 380 sklepów i 3 magazyny dystrybucyjne. Czy po przejęciu sklepów Tesco podbije serca kolejnych klientów? O tym przekonamy się w ciągu kilku najbliższych lat.